domenica 4 novembre 2012

...if it ain't got that swing



Swinging – yeah. [...] It’s got to do with the pulse in your playing. It’s got to do with the fact that you play in such a rhythmic way – and I’m not talking about whether you rush or drag. I’m talking about if you play a stream of eighth notes, that you play it in such a way that your time is so flawless that you wouldn’t need a bass or drum for someone to sense what the tempo is. It’s got such clarity and it’s so articulated that without any rhythm instrument there, you definitely hear what the tempo is. Whereas with a lot of people, they don’t play evenly. They don’t play that way, so without a bass or drummer, the tempo is not clearly stated. 

Già, swingare. Ha a che fare con il modo in cui scandisci la pulsazione. Ha a che fare con il fatto che suoni in maniera ritmica: e non parlo di tirare avanti o indietro. Parlo di quando suoni una sequenza di crome, e le suoni in modo che il tuo senso ritmico sia così perfetto da non aver bisogno di un contrabbasso o una batteria perché l'ascoltatore percepisca qual è il tempo. Ha una tale chiarezza ed è così ben articolato che, senza alcuno strumento ritmico, senti subito qual è il tempo. Mentre un sacco di persone non suonano in maniera uniforme. Non suonano in quel modo, perciò senza un contrabbasso o un batterista, il tempo non è scandito chiaramente.

Barney Kessel (da qui)

Nessun commento: